Kırık Diş Tedavisi Hakkında Merak Edilenler

Sert şeker dişlerken veya buz parçasını kırarak yerken ağzınızda erimeyen veya kaybolmayan bir şey olduğunu fark ettiniz. Dilinizle yokladığınızda korktuğunuz şeyin başınıza geldiğini anladınız: Diş kırılması!

Korkutucu bir senaryo, değil mi?

Her ne kadar dişin etrafını sararak koruyan diş minesi bedeninizdeki en sert doku olsa da bu sertliğin bir sınırı var. Düşme, yüz ve çene bölgesine darbe alma, sert bir maddeyi ısırma (özellikle de dişte çürüme varsa) dişin kırılmasına yol açabilir.

Bu kırık bazen küçük ve zararsız olabilir. Bazen de dişin tamamen parçalanıp yarılmasına yol açabilir. Genellikle küçük çocuklarda ve yaşlı bireylerde rastlanılsa da herkes dişini kırabilir.

Şayet siz de benzer talihsiz bir kaza sonucu dişinizin kırıldığını fark ettiyseniz, panik yapmanıza hiç gerek yok. Dentaliva bünyesindeki uzman diş hekimi kadrosuyla irtibata geçerek gerekli tedaviyi alabilirsiniz. Aynı şekilde diş kırığı tedavisi fiyatı hakkında merak ettikleririnizi de müşteri temsilcilerimize sorabilmeniz mümkün.

Diş Kırığı Neden Olur?

Dişlerin en yaygın görülen kırılma sebepleri şunlardır:

• Yaş: Herkesin dişi kırılabilir ancak çoğu kırık 50 yaş ve üstü hastalarda görülür.
  • Sert yiyecekler: Şeker yemek, mısır kovasındaki patlamayan mısırları dişinizle kırmak, buz dişlemek… Tüm bunlar dişinize kalıcı hasar verebilir.
  • Travma: Yüksekten düşmek, spor yaralanmaları, bisiklet ve araba kazaları veya fiziksel şiddete maruz kalmak
  • Büyük diş dolguları veya dişin zayıflamasına yol açabilen kanal tedavisi uygulamaları
  • Diş gıcırdatma (Bruksizm)

Peki En Çok Hangi Diş Kırılır?

Genelde kırık ön diş tedavisi için hastaların diş hekimlerine başvurduğu biliniyor. Alt çeneni arka tarafında bulunan çiğneme dişleri de özellikle sert şeyler çiğnenince kırılabilir. Çoğu insan tek bir dişi kırılınca diş hekimine başvurur ancak travmatik vakalarda birçok dişin kırıldığı da olur.

Diş çürüğü olan insanların dişinin kırılması ihtimali, daha az şiddetli bir kaza geçirmiş olsalar da daha yüksektir.

Dişiniz Kırılırsa Ne Olur?

Kırılmış dişler her zaman başka hastalıklara yol açmayabilirler. Ancak bir liste yapmak gerekirse diş kırıklarının aşağıdaki rahatsızlıkların sebebi olduğu söylenebilir:

• Tatlı gıdalara veya sıcak/soğuk değişikliklerine karşı yüksek hassasiyet
  • Diş etrafındaki bölgede şişkinlik
  • Özellikle lokmaları ısırırken veya çiğnerken diş ağrıması

Kırılan bölgeye yemek artıklarının girmesi bakteri oluşumunu tetikleyebilir. Bu durumun ağız kokusuna yol açabileceği uyarısını yapmış olalım.

Dişin Hangi Bölgeleri Kırılma Riski Taşır?

Dişlerimiz iki ana parçadan oluşur:

• Diş etinin üzerinden görünen taç şeklindeki katman
  • Diş etinin içinde kalan kök kısım

Taç ve kök kısmı de bir dize ayrı katmana ev sahipliği yapar:

• Mine: Dişin üzerindeki beyaz renkli sert yapı
  • Dentin: Sarımsı renkli bu yapı dişin orta katmanında yer alır
  • Pulpa: Diş özü olarak da bilinen yumuşak iç dokuda kan hücreleri ve sinirleri bulunur

Diş kırıkları yukarıda adı geçen tüm katmanları veya birkaçını olumsuz etkileyebilir. Bu yüzden diş tedavisinde izlenecek yöntem, kırığın şiddeti ve oluştuğu bölgeye göre belirlenir.

Kırılmış bir dişte hassasiyet ve ağrı gözlemlenebilir. Bazı diş kırıkları ise hiçbir belirti göstermezler. Ne kadar erken müdahale edilirse kırık diş tedavisinde başarı oranı o kadar yükselir.

Kırık Dişlerde Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Daha önce de ifade ettiğimiz üzere diş kırıklarında mümkün olan ilk fırsatta diş hekimine görünmeniz önerilir. Aksi takdirde diş enfekte olabilir, kırık daha da büyüyebilir, nihayetinde de dişin tamamen kaybedilmesi gibi olumsuz durumlar yaşanabilir.

Diş hekiminize görünene kadar alabileceğiniz bazı önlemler şunlardır:

• Eğer dişiniz çok ağrıyorsa Parasetamol içerikli bir ağrı kesici kullanın. Tuzlu su ile gargara yapın.
  • Dişin kırıldığı yerde keskin bir kenar oluşmuşsa ve diliniz buraya takılıyorsa, şekersiz bir sakızı kırılan bölgeye yapıştırabilirsiniz. Bu sayede kırılan dişin dudak, yanak veya dilinizi kesmesini önleyebilmeniz mümkün olacaktır.
  • Diş kırığı tedavisinden önce yemek yemeniz gerekiyorsa yumuşak gıdalar tüketmeniz ve kırılan dişinizle ısırmamanız önemli.

Kırık Diş Nasıl Tedavi Edilir?

Diş kırığının bulunduğu konum, ne kadar büyük bir kırık olduğu gibi kriterler doğrultusunda diş hekiminiz uygun tedaviyi belirleyecektir. Ancak çoğu vakada tek bir randevuda diş kırıklarının tedavi edilebildiğini söyleyebiliriz.

Tabii çok kötü hasar almış veya tamamen kırılmış bir dişi tedavi etmek hem uzun hem de maliyetli olabilir.

Kırılan dişlere uygulanan en yaygın tedavi yöntemleri ise aşağıdaki gibi sıralanabilir.

Dolgu

Eğer dişinizin yalnızca ufak bir kısmı kırıldıysa veya diş minesi hasar gördüyse, diş hekiminiz ortaya çıkan boşluğu dolguyla kapatma yoluna gidebilir. Peki ya ön dişiniz kırıldıysa? Dolgu kötü gözükmez mi?

Merak etmeyin! Diş hekimlerinin bu duruma da uygun bir çözümü var: Dental bonding. Kırık ön diş tedavisinde çokça tercih edilen bu uygulama ile diş renginde bir reçine karışımı kullanılır ve gülümsemeniz korunmuş olur.

Çoğu zaman dişi uyuşturmaya gerek bile kalmadan uygulanabilen bonding tedavisi çok basit ve bir o kadar da etkilidir. Hekiminiz öncelikle sıvı veya bir jel marifetiyle kırık dişin yüzeyini törpüleyecek, daha sonra reçine karışımını yüzeye uygulayacaktır. Tedavi gören dişinizin doğal bir diş gibi gözükmesi için dolguya şekil verdikten sonra mavi renkli ultraviyole ışınıyla karışımın sertleşmesi ve dişe tutunması sağlanır.

Kırık diş dolgu ile tedavi edilemeyecek gibiyse başka seçeneklere başvurulur. Kırık diş tedavisi fiyatları da uygulanacak tedavi yöntemine göre değişiklik gösterir.

Diş Tacı (Kuron Kaplama)

Yaşanan şiddetli bir travma sonucu dişin büyük kısmı kırılırsa veya dişte çok fazla çürüme varsa hekiminiz halk arasında “kuron kaplama” olarak da bilinen diş tacı tedavi yöntemini uygulama yoluna gidebilir. Arka kırık diş tedavisinde

Bu yöntemde hekiminiz kırılan dişi iyice törpüler ve üzerine taç koyabilmek için pürüzsüz hale gelmesini sağlar. Daha sonra diş tacı, kırık diş üzerine kondurulur. Böylece hem diş korunmuş olur hem de dişin normal gözükmesi sağlanır.

Kalıcı diş tacı uygulamasında taçlar metal, porselen metal karışımı, reçine veya seramikten imal edilebilir. Her farklı malzemenin farklı avantajları vardır. Mesela tamamen metal olan diş taçları içlerinde en sağlam olanıdır. Porselen ve reçine taçlar ise uygulandığı dişin neredeyse orijinaline yakın bir görünüme kavuşmasını sağlar.

Bazı vakalarda dişin diş eti üzerinde kalan tüm kısmı zarar görmüş olabiliyor. Kökün sağlam kalmaya devam ettiği bu tür olaylarda diş hekimi veya ortodonti uzmanı kanal tedavisi yapabilir. Böylelikle kırık dişin kökü güçlendirilir ve diş tacı uygulamasına hazır hale getirilir.

Diş tacı uygulaması çoğunlukla iki randevuda gerçekleştirilir. İlk ziyaretinizde diş hekiminiz diş kökünü ve etrafındaki kemiğin durumunu öğrenmek için röntgen çeker. Eğer çok ciddi bir sorun yoksa diş uyuşturulur ve diş tacını koyabilmek için kırıklar tamamen temizlenir.

Ardından metal şeklindeki bir plakayı ısırmanız istenir. Kırık dişin karşılığında bulunan dişin de yüzeyi baz alınarak laboratuvara diş tacı sipariş edilir. Bu esnada akrilik veya ince metalden yapılmış bir geçici diş tacı ile taburcu edilip evinize gidebilirsiniz.

2-3 hafta sonraya planlanan ikinci ziyaretinizde ise geçici diş tacı alınır yerine asıl diş tacı kondurulur ve tedavi sonlanır.

Diş Kaplama

Eğer ön dişiniz kırıldıysa eskisi gibi gülümsemek hayli zor olabilir. Dişlerinizin bütünlüğünü korumak için uygulayabileceğiniz en etkili yöntem diş kaplamadır.

En popüler kaplama türleri zirkonyum ve yaprak kaplamadır. Kırık ön diş tedavisi fiyatları da bütçenize göre seçeceğiniz kaplama türüyle orantılı olarak değişir.

Diş renkli porselen veya reçineden oluşan kompozit malzemeden imal edilen, diş rengindeki kaplama dişin ön yüzeyine konumlandırılır. Tıpkı tırnağın üzerine konulan protez tırnak gibi.

Kaplamayı hazırlayabilmek için dişleriniz 0.2 ila 1.2 milimetre kalınlığında mine elde etmek için yontulur. Laboratuvar ortamında kaplama 1-2 haftalık süre zarfında hazır hale getirilir. Daha sonra özel bir yapıştırıcı madde ile yontulan dişe kaplama oturtulur. Kaplamanın tam yapışması için kimyasal aktivasyonu tetikleyici özel ışıklardan da yardım alınır.

Kanal Tedavisi

Bazı ileri seviye diş kırıklarında hasar o kadar büyüktür ki, kan damarları ve sinirlerin bulunduğu diş merkezindeki pulpa gün yüzüne çıkabilir. Ağızdaki bakteriler burayı enfekte edebilir. Eğer dişiniz ağrırsa, renk değiştirirse veya sıcağa karşı hassasiyet geliştirirse pulpa muhtemelen hasar görmüş demektir.

Pulpa dokusu zamanla ölebilir ve eğer müdahale ile alınmazsa diş enfekte hale gelebilir ve çekilmek zorunda kalınabilir. Kırık diş kanal tedavisi ile ölü pulpadan arındırılır ve kök kanal temizlenir.

Kanal tedavisi endodonti uzmanları tarafından gerçekleştirilir. Diş dolgusundan daha acı verici olmayan bu yöntemin ardından hastaya diş tacı uygulaması önerilir.