Hamilelikte Diş Ağrısı ve Tedavisi

Hamilelik sürecinde, değişen hormonlar ve yeme alışkanlıklarından dolayı zaten hassas olan vücut fonksiyonlarının, olası bakteri oluşumuna zemin hazırlamasından kaynaklı hamilelik döneminde diş ağrılarının artmasına neden olmaktadır. Hamilelik öncesi ve sonrasında ağız ve diş bakımının ihmal edilmesinden kaynaklı genellikle gebeliğin ortalarında başlayan diş ağrıları anne adayının çok zor zamanlar yaşamasına neden olabilir.

Gebelik döneminde kadın vücudunda ortaya çıkan psikolojik ve fizyolojik değişiklikler, diş etlerinde hassasiyetin artmasına ve diş ağrılarının atmasına zemin hazırlar niteliktedir. Bu anlamda belirleyici iki unsur vardır;

• Gebelik sürecinde östrojen progesteron hormonlarında ortaya çıkan artıştan kaynaklı diş etleri çok daha hassas hale gelir. Ayrıca sadece diş etlerinde değil, vücut dokularının tamamında oluşan bu hassasiyetin etkilerini görmek mümkündür.
  • Gebelik sürecinde beslenme isteği ilk aylarda belirgin bir şekilde artış gösterir. Bu yönelim ile birlikte, çoğunlukla karbonhidrat yoğun besin gruplarına istek artar. Bu durum anne adaylarının ağız ve diş bakımının ihmal edilmesine sebep olduğunda, hassaslaşan diş etlerinde plak oluşumuna ve zaman içerisinde kanama ve diş çürüklerinin oluşmasına neden olmaktadır.

Gebelik öncesinde diş etlerinde oluşan hassasiyetin ve diş çürüklerinin tedavi edilmemesi, gebelik sırasında tehdit oluşturabilecek sorunların ortadan kaldırılmamış olması, anne adaylarının gebelik sırasında başa çıkması zor diş ağrılarına maruz kalmasına sebep olacaktır.

Diş ağrılarının hamilelik döneminde en büyük problemlerden biri olmasının sebebi, gebelikte antibiyotik ve ilaç kullanımın bebeğe zarar verdiği düşüncesinden kaynaklıdır. Diş ağrıları karşısında en kesin çözümler olan ilaçlar, gebelikte zorunlu kalmadıkça kullanılmaması gerektiği için gebeleri diş ağrıları için doğal çözümlere yönlendirir.

Hamilelikte Diş Ağrısı Nasıl Geçer?

Hamilelikte diş ağrısı ile karşılaşan annelerin diş ağrısına karşı çözümler söz konusu olduğundan, annenin gebeliğin hangi döneminde olduğuna ve ağrısının etki derecesine göre farklılık gösterir. Uzman diş hekimlerinin en önemli tavsiyesi; anne adaylarının gebelik öncesinde yaptıracakları rutin bir tam muayene sayesinde, gebelik sırasında problem teşkil edecek diş ağrılarını önemli ölçüde engellemesi yönündedir.

Bu önerinin arkasında yatan esas sebep, gebelikte diş ağrısına yapılabilecek müdahalelerin kısıtlı olması ve bebek sağlığına bağlı olarak özen gerektiren bir önem olmasından kaynaklıdır.

Nitekim anne adaylarının hamilelik sürecinde bebeğe zarar verdiğinden dolayı röntgen gibi radyoaktif etkisi olan cihazlarda muayene ya da görüntülememe yapılması gebelikte mümkün olmayan bir durumdur. Dolayısıyla hamilelik sürecinde diş ağrılarına karşı ağrı kesici kullanımına bile temkinli yaklaşmak, ilk etapta doğal yöntemler uygulayarak çözüm aramak önemlidir. Diş çürüklerinin sebebiyet verdiği diş ağrılarına anne adayının uygulayabileceği doğal yöntemler ise şu şekilde sıralanabilir;

• Soğuk Kompres Uygulaması: Gebelik döneminde diş ağrılarına soğuk kompres uygulamak etkili bir yöntemdir. Ağrının yalandığı gölgeye beşer dakika arayla soğuk kompres uygulamak, ağrının etki derecesinde azalmaya yardımcı olacaktır.
  • Gargara: Gün içerisinde birkaç kez ılık tuzlu su ile ağrının yer aldığı bölgeye gargara yapılabilir. Toplumda yanlış olarak bilinen tuzlu su ile gargara yapmak, bilinenin aksine gebelik döneminde herhangi bir zarar vermez.
  • Diş İpi ve Diş Fırçası: Hamilelik döneminde diş bakımı asla ihmal edilmemelidir.  Herhangi bir ağrı yapan bölge yumuşak bir diş fırçası ile fırçalanabilir. Bu seçenekler bir nebze ağrıyı azaltarak rahatlamanızı sağlayacaktır.

Gebelik süreci, çok hassas bir dönemdir bu dönemde ortaya çıkan diş ağrıları rahatsız edici boyutlara ulaşmadan diş hekimlerine başvurmak, zamanına müdahale edebilmek bakımından elzemdir. Çünkü hamileliğin her döneminde dilediğiniz diş tedavisini yaptırmak mümkün olmayabilir. Hamileliğin ilk 3 ayında bebeğin gelişimi açısından kritik bir dönem olduğundan, diş tedavisi bu aralıklarda pek tavsiye edilmez. Diş tedavisi için en uygun dönem, hamileliğin 2.periyodu olarak bilinen 3-6. Aylar arasıdır.

Hamilelik döneminde diş ağrılarıyla karşı karşıya kalan anne adayları, doğal olarak direkt olarak ağrı kesici ve antibiyotik kullanımı eğilimi gösterir. Ancak daha öncede belirtildiği üzere, genellikle çok büyük bir sorun olmadığı sürece ilaç ya da antibiyotik kullanımı önerilmez. Bundan dolayı anne adayları, ilaçların bebek gelişimi üzerindeki olumsuz etkileri konusunda bilinçli davranıp diş hekimi kontrolü dışından ilaç kullanmamalıdır.

Gebelik Döneminde Kanal Tedavisi

Hamilelik döneminde mecbur kalınırsa kanal tedavisi sayesinde dişte yer alan bakteriler yok ederken dişin canlılığının korunması mümkün olabilir. Ancak eğer imkan dâhilinde ise acil müdahale gerektiren bir durum yoksa geçici şekilde anne adayının ağrısı azaltılarak kanal tedavisi doğum sonrasına ertelenir.

Kanal tedavisi, lokal anestezi kullanılarak gerçekleştirilen bir işlemdir. Yapılan araştırmalar neticesinde bu anestezinin bebek gelişimini olumsuz anlamda etkileme ihtimalinin yok denecek kadar az olduğu ifade edilmiştir.

Ancak gebeliğin ilk 3 ayında bebeğin beyin ve tüm organları gelişim sürecinde olduğundan, eğer zaruri şekilde bir kanal tedavisi gerekiyorsa, bu tedavi 3-6 aylık zaman diliminde gerçekleştirilebilir. Bu diş hekimlerinin hamilelik döneminde anne ve bebek sağlığı açısından uygun gördüğü tedavi şeklidir.

Hamilelikte diş etlerinde ya da dişlerde istenmeyen ve gebeliği zora sokacak rahatsızlıklarla karşı karşıya kalmamak için, mutlaka hamile kalmadan önce periyodik ağız ve diş kontrolünden geçmeniz gerekir. bu hamilelik sürecini çok daha keyifli ve konfor dahilinde geçirmenizi sağlayacaktır.

Gebelikte Ağız ve Diş Sağlığı İçin Dentaliva

Ağız ve diş sağlığı her dönem özen gerektirse bile gebelik döneminde çok daha kritiktir. Dişlerin yarattığı herhangi bir sorun veya ağrı, tüm gebelik sürecini anne adayına bir eziyet haline getirebilir. Bu anlamda gebe kalmadan önce diş kontrolünüzü, profesyonel bir diş kliniğinde yaptırmak içinizi rahatlatır.

Dentaliva, gebelik öncesinde ya da sonrasında diş kontrollerinizi uzman hekimlerinin ışığında gerçekleştiren ve gerekli durumlarda tedavi uygulamalarını konforlu ve güvenli ortamda gerçekleştiren bir kliniktir.

Hasta memnuniyeti ve rahatlığını ön planda tutarak çalışmalarını sürdüren Dentaliva güler yüzlü, disiplinli personeliyle tüm hastalarına huzurlu bir tedavi ortamı sunmayı hedefler. Her ihtiyaca ve kitleye hitap eden hizmet anlayışı ile uzun yıllardan beri sektörde başarısını ispatlayan Dentaliva, üst düzey kalite standartlarında büyümeye devam ediyor.

Ağız ve diş sağlığı konusunda ihtiyaç duyduğunuz tüm tedavi yöntemlerini, uzman diş hekimlerinin tecrübesinde uygulayabileceğiniz Dentaliva diş kliniği dendiğinde kalitenin tek adresidir. Dişlerinize en az sizin kadar özen gösteriyor ve tüm tedavileri sizin onayınızda, bütçeye uygun fiyatlarda gerçekleştiriyoruz. Dentaliva, tecrübenin ışığında herkes doya doya gülsün diye sizleri bekliyor.