Diş Çürüğü ve Tedavisi

Diş çürüğü ve tedavisi, kısa zaman içerisinde hemen yapılmazsa çok daha büyük sorunlara yol açabilir. Diş, ağız boşluğunda yer alan ve tüketilen besinlerin sindirilmesine yardımcı olan kemiklerdir. Diş ve diş eti sağlığının tam anlamıyla korunabilmesi,  diş çürüklerinin oluşması ve diş hastalıklarının önlenmesi için düzenli ağız bakımı konusunda hassas olmanız gerekir.

Diş çürükleri, dişlerin sert yüzeylerinde yer alan küçük açıklıklar ve boşluklar oluşturmuş kalıcı hasarlara denir. Bu hasarların oluşmasına neden olan asidik ortam, ağızda oluşan bakterilerin ve şeker içeren besin atıklarının asit üretiminden dolayı ortaya çıkar. Bu sebeple asitli ve şekerli besinler tüketmek dişlerin köklerine zarar verir ve diş çürüklerinin oluşmasına neden olur.

Diş çürükleri, genellikle çocuklarda daha yaygın bir durum olsa bile, yaşın ilerlemesinden kaynaklı diş çürümelerine neden olacak etkenler baş gösterir. Yetişkinlikten yaşlılığa geçiş sürecinde, diş etlerinde çekilmeler yaşanır ve dişlerin açık kısımları artış gösterir.

Ayrıca dişlerin kök kısımları, alt kısımlarından çok daha yumuşak bir yapıya sahip olan bir tabaka sement ile kaplıdır. Bu tabakanın asit sayesinde aşınması ve kısa süre içinde çürüğe dönüşmesi çok daha kolaydır. Özellikle de 50 yaş ve üzeri kişilerde ortaya çıkan diş çürüklerinin büyük çoğunluğu kök çürüklerdir. Ayrıca çocukluk ve gençlik yaşlarında florürlü diş macunlarına ulaşamamış yetişkinlerde ve yaşlılarda diş çürüklerinin görülme oranı çok daha fazladır.

Diş Çürüğü Nasıl Oluşur?

Ağız ve diş bakımın yeterli olmaması halinde, diş yüzeylerinde bakterilerin oluşturduğu plaklar meydana gelir. Bu bakteri plakları düzenli fırçalama ve diş ipi ile temizlenmediğinde, dişlerde asidik bir ortam oluşur. Bu durum diş minesinin aşınmasına ve zamanla dentin tabakasının zarar görmesine yol açar.

Dişlerin çiğneme yüzeylerinde ve ön yüzeylerinde meydana gelen çürükler gözle görülebilir. Ancak diş aralarında, arka kısımlarda veya üst çenede yer alan dişlerde oluşan diş çürükleri durumlarında, diş ağrısı nedeniyle dik hekimine başvurulduğunda oluşan çürükler fark edilir.

Bu gibi olumsuzlukların önlenebilmesi ve diş çürüklerinin henüz başlangıç aşamasında tespit edilebilmesi, tedavi sürecini kolaylaştırdığı gibi diş kayıplarının yaşanmasının da önüne geçer. Bu yüzden düzenli şekilde en az altı ayda bir diş hekimine kontrole gitmekte fayda vardır.

Diş Çürüklerinin Belirtileri

Diş çürük belirtileri genellikle konumuna göre değişmekle beraber, başlangıç evresindeyken pek fazla belirtiye ya da rahatsızlığa sebebiyet vermez. Dentin hasar görmesi ve minenin aşınmasından sonra bazı besinleri tüketirken çürüğün bulunduğu bölgede ağrı ve hassasiyet hissedilmeye başlar. Bu süreçte ağız bakımının yetersiz olması, dişteki kavitesinde büyümesine neden olur. Sonrasında dişlerin sıkılması sırasında ya da besinleri çiğnerken kişi ağrı hisseder.

Erken evrede diş çürüğünün tespit edilmesi, çürük tabakasının temizlenerek dolgu malzemesi ile doldurulabilmesini sağlar. Ancak eğer diş çürüğü ileri seviyeye ulaşırsa, diş kayıpları yaşanabilir.

Diş çürüklerinin başlıca belirtileri ise;

• Dişlerde başlayan hassasiyet,
  • Ağızda kötü koku,
  • Nedensiz bir şekilde başlayan diş ağrısı,
  • Dişlerde meydana gelen gözle görülür çukurlar, renk değişimi ve lekelenme durumları
  • Isırma, çiğneme gibi baskı oluşturan hareketlerde acı hissetme
  • Soğuk ya da sıcak içeceklerin, şekerli besinlerin tüketildiği esnada hassasiyet ve ağrı hissetme

Diş Çürükleri Neden Olmaktadır?

Dişlerinde çürükler meydana gelen kişilerin en çok merak ettiği sorulardan biri diş çürüğü neden olmaktadır sorusudur. Diş çürüklerinin en temel sebebi aşırı derecede şekerli ve karbonhidratlı besinler tüketirken, bununla birlikte ağız ve diş bakımını aksatmaktır. Daha detaylı ele almak gerektiğinde diş çürüklerinin oluşmasının nedeni şu şekilde sıralanabilir;

• Dişlerin düzenli ve doğru şekilde fırçalanmaması, dil temizliğinin yapılmaması ve diş ipi kullanmamak,
  • Gazlı ve şekerli gıdaların çok fazla tüketilmesi
  • Reflü hastalığı
  • Ağızda kuruma
  • Yeterli oranda florür almamak
  • Bulimia nervoza gibi yemek bozukluğu hastalıkları

Bununla birlikte diş taşları diş çürüklerinin en temel sebepleri arasında yer alır. Tartar olarak bilinen diş taşları, bakteri plaklarının fırçalama sayesinde dişten yok edilmesini zorlaştırır ve bu bakteriler için bir kalkan oluşturur. Tartarların alt kısmında bulunan bakteri plakları, zaman içerisinde çürümeye yol açar. Bu nedenle rutin diş hekimi muayenesine gitmek ve gerektiğinde diş taşı temizliği yaptırmak, dişlerin çürümesini engellemek adına son derece önemlidir.

Diş Çürükleri Tedavisi Nasıl Yapılır?

Diş çürüklerinin erken teşhisi ve tedavisi çok önemlidir. Tedavisi ihmal edilen dişlerde diş kırılması, iltihaplanma, diş ağrısı, beslenme ve çiğneme güçlüğü ve kan dolaşımına kadar ulaşarak sepsise ilerleyen ciddi sorunlar ortaya çıkabilir. Bu sebeple diş hekimi muayeneleri kesinlikle ihmal edilmemelidir.

Diş çürüğü tedavisinde, çürük yeni başlangıç evresinde ise florür tedavisi uygulayarak diş minesi onarılabilir. Bunun mümkün olmadığı daha ileri diş çürüğü durumlarında en sık tercih edilen tedavi yöntemi diş dolgularıdır. Çok kısa süren dolgu tedavisinde dişin çürük bölümü tamamen kazınarak dolgu malzemesi doldurulur. Enfeksiyon gibi durumlar söz konusu ise diş hekiminin dolgu öncesi kanal tedavisi uygulamayı önerebilir. Tedavi sürecinde hissedilmesi muhtemel diş ağrıları için diş hekiminin önerdiği ağrı kesicilerden yararlanabilirsiniz.

Ağız ve Diş Sağlığınız Dentaliva Güvencesinde

Ağız ve diş sağlığı, hem hijyen bakımından hem görsel anlamda konforu kaybetmemek adına çok önemlidir. Bu anlamda Dentaliva, ağız ve diş tedavisi konusunda tüm ihtiyaçlarınıza hoşgörülü ve profesyonel bir yanıt aradığınızda, karşınıza çıkan nitelikli bir diş kliniğidir.

Dolgu, kanal tedavisi, diş temizliği ya da implant gibi dişlerinizin ihtiyaç duyduğu tüm tedavi yöntemlerini hasta konforu ve rahatlığı ön planda tutularak, uzman diş hekimleri ve güler yüzlü personeller sayesinde dişlerinize uygulamanız mümkün. Dentaliva, herkes gönül rahatlığıyla gülsün diye çalışmalarını sürdürüyor.