Dental Fobi Nedir, Nasıl Yenilir?

Denfobi Nedir: Dental fobi, dentofobi olarakta bilinen, diş hekimi yada tedavisi korkusu olarak bilinir. Bu durum,küçük yaşlarda diş tedavi sürecinde yaşanan olumsuzluklardan kaynaklanarak, ortaya çıkan bir durumdur. Bu durumu yaşamış olan kişiler, ileride diş sağlığı ne kadar kötü olursa olsun, aynı sorunları yaşayacaklarını düşünerek, diş hekimine gitmeyi reddederler. Bu tür durumlarda, ciddi birçok sorun ortaya çıkabilmektedir.

Dental fobi, nasıl yenilir diye soranlar için ise, buna verilebilecek olan en doğru yanıt ise;

Bu fobiye sahip olan bireylerin, tedavisini bir seferde değil birkaç aşamada tamamlaması çok daha doğru ve sağlıklı olacaktır. Aynı zamanda, bu bireylerin mümkünse diş kontrollerini aksatmaması bu şekilde, büyük diş tedavilerini önleyecek çok ciddi korkularda, yaşamamış olacaklardır. Fobisi olan kişiler, diş tedavisi sırasında kullanılacak aletlerin sesinden rahatsız oluyorsa, tedavi sırasında müzik dinleyebilir,böylece bu süreci çok daha kolay atlatabilir.

Dişçi korkusu olan kişilerin, diş hekimlerinden tedavi sürecinde neler yaşayacağını, adım adım öğrenerek tedaviye başlamaları ve bununla birlikte,diş hekimlerine sonsuz güvenmeleri ve emin ellerde olduğuna kendilerine inandırmaları, korkularını yenmeleri konusunda oldukça yardımcı olacaktır.

Dişçi Korkusu Neden Olur ?

Dental fobi olarak bilinen dişçi korkusu,olan bireylerin çocuklukta yaşadıkları kötü dişçi deneyimleri sonrasında ortaya çıkmaktadır. Tabi bunun beraberinde de, birçok sorun ve problemden kaynaklanan bu korkunun bilinen birkaç nedeni ise;

• Travmatik Nedenler: Yüksek ses ve gürültü korkusu ( Alet sesleri )
  • İğne korkusu
  • Olumsuz diş hekimi deneyimi
  • Boğulma korkusu

Bu nedenler dışındaki başka bazı nedenler ise;

Geçmiş yıllarda, anestezinin bazı durumlarda ilerlemiş olmaması sebebiyle yaşanan acının, önemsenmemesi ve çocuklara kaba ve kötü davranılması.Doktorların tedavi sırasında, çocuklara korkutucu ve ürkütücü davranması,bununla birlikte, çevrede yayılan kötü diş deneyimleri ve söylemleri buna ek olarak, ailelerin doktor çağırırım,sana iğne yapar gibi benzer sözleride, diş hekimi korkusunu tetikleyen bir diğer faktördür.

Dental Fobinin Nedenleri

Dental fobi, kendi kendine oluşan bir durum değildir. Bu durum belli başlı nedenlerle ortaya çıkmakta, kişiyi oldukça mutsuz etmekte ve ileride sağlık açısından, oldukça zararlı sonuçlar doğurabilmektedir.

Dental fobinin, nedenlerinden bazıları ise;

• Çevreden Etkilenme: Kişiler,etrafından duyduğu kötü dişçi hikâyelerinden etkilenmekte ve bu sebeple, yaşadığı korku ve tedirginlik artmaktadır.
  • Çaresizlik ve Kontrol Eksikliği: Diş tedavisi sırasında kişi,kendisini çaresiz ve savunmasız, doktorun insiyatifine kalmış gibi hissetmektedir. Bu sebeplede kişide,anksiyete oluşmaya başlar ve diş tedavisine gerek dahi olmadan herhangi bir kliniğin önünden geçmesi ile bile korkusu tetiklenmektedir.
  • Canının Acıyacağı Korkusu: Tedavi olacak kişilerde anestezi yani uyuşturma durumunun yeterli gelmeyeceği ve ciddi bir acı hissedeceği korkusu oluşmakta ve doktora gözükmek istememektedir.

Tüm bunların yanı sıra, diş kontrolü sırasında hasarlı olan dişin ağrıması, diş etlerinin dişe yapılan müdahalelerden etkilenmesi, diş tedavisi yapılırken kullanılacak olan aletler ve bu aletlerin sesleri, önceki dönemlerde yaşanan kötü dişçi deneyimleride bu durumun nedenleri arasında yer almaktadır.

Dental Fobi Belirtileri

Dental fobi belirtileri yaşanan kötü deneyimlerden sonra ortaya çıkmaya başlar. Kişilerin, bu durumu anlayabilmeleri için dental fobi belirtilerinden,bazılarını kendilerinde buluyor olmaları gerekir. Tabiki böyle bir durumu olan kişiler genel olarak, bu duruma kendileri karar verirler.

Dişçilerden korkma belirtilerinden bazıları şunlardır;

• Diş tedavisinden önce, tedavi gününü düşünerek uykusuz kalmak
  • Dişçilerin bulunduğu alanlarda,sıra beklerken zorlanmak
  • Dişin tedavisi devam ederken,zorluklar yaşayarak gerilmek
  • Birçok bahane üreterek, diş tedavi sürecini ertelemek
  • Dişçi korkusu ile yüzleşmek ve bu sorunun var olduğunu kabul etmek
  • İşlem sırasında, hekimin kolunu tutmaya kalkma
  • Gözleri,işlem sırasında sıkı sıkı kapatma
  • Stres kaynaklı,sindirim sistemi bozuklukları
  • Ağlama
  • Baş dönmesi ve bilinç kaybı
  • Nefes güçlüğü
  • Mide bulantısı
  • Titreme
  • Kaygı bozukluğu
  • Kalp çarpıntısı
  • Terleme
  • Korku

Bu gibi durumları kendinden fark eden bireyler, bu durumu yenebilmek adına tedavi yöntemlerinin neler olduğunu belirlemeli ve bu durumun üzerine giderek yenmeye çalışmalıdır.

Dental Fobi Nasıl Yenilir ?

Dişçi korkusu olan kişilerin, dişçiye gitmemesi diş çürükleri, diş eti kayıpları, diş eti sorunları,ağız içi sorunları ve bununla birlikte meydana gelen estetik bozukluklar ve birçok başka sağlık problemini meydana getirmektedir. Tabi, bu korkuyu aşmakta mümkündür ve bunun için pek çok farklı yolu vardır. Bu durum bir uzman yardımı ile aşılabilmekle birlikte,kişiler kendi telkinleri ile de bu durumu çözmeyi başarabilirler. Dişçi korkusu nasıl yenilir, sorusunun cevabı ise aşağıda sıralanmaktadır.

• Diş Hekimi Seçimi: İyi bir diş hekimi seçimi tüm korkularınızın yok olmasına yardımcı olacaktır. Çünkü iyi bir diş hekimi,oldukça önemlidir.Endişelerinizden arınmanıza ve tedirginliğinizin ortadan kalkmasına neden olur.
  • Bilgi Edinme: Diş hekiminize, soru sormak ve tedavinin adımlarını en ince ayrıntısına kadar öğrenmek,kafanızdaki soru işaretlerinin ortadan kalkmasına ve rahat bir tedavi süreci geçirmenize yardımcı olacaktır.
  • Nefes Egzersizleri: İşlem öncesi yapılacak nefes egzersizleri ile rahatlama sağlanabilir ve böylece kaygılarınız,ortadan kalkabilir.
  • Maruz Kalmak: Dental fobiyi yenmek adına, adım adım tedavi yöntemi uygulamak oldukça doğru ve başarılı bir sonuç olacaktır.Öncelikli olarak, basit tedavilerden başlanması korkuların yok edilmesine yardımcı olur ve böylece daha büyük tedavilere hazırlıkta yapılmış olur.
  • Rahatlatıcı Aktiviteler: Müzik dinlemek yada tedavi yapılacak yere aileden biriyle giderek, tedavi sürecine kadar onunla sohbet etmek kişilerin oldukça rahatlamasına sebep olacaktır.

Dentofobi (Dişçi Korkusu) Tedavisi

Tedavi sürecine başlamak isteyen kişilerin, öncelikle dentofobi ne demek onu bilmesi gerekir, çünkü bu şekilde daha sağlıklı bir tedavi süreci geçirecektir. Dentofobi, geçmişte yaşanan herhangi bir dişçi travmasından kaynaklı oluşan, bir durumdur. Dişçi korkusu için birkaç tedavi seçeneği mevcuttur. Dişçi korkusu olan her bireyin tedavi ihtiyacı birbirinden farklıdır.Hastanın belirtileri hafif seyrediyorsa tedavi dışı yöntemler kullanılarak bu durum çözülebilir. Fakat bunun yanı sıra, korku ile tedaviye gitmeyen kişiler varsa ve bu kişilerin belirtileri artmaya devam ediyorsa, işte bu noktada tedaviye ihtiyaç var demektir. Bu durumda ise kişilere özel tedavi yöntemi belirlenir. Tedaviler psikiyatri yada psikolog tarafından yapılmaktadır. Bu tedavileri gören birçok hasta,dişçi korkumu nasıl yendim diye düşünmektedir. Yani bu tedaviler oldukça işe yaramaktadır.

Uygulanabilecek Tedavi Yöntemleri;

• Maruz Kalma Terapisi: Bu tedavi yöntemi,en çok kullanılan tedavi yöntemi olarak bilinmektedir. Bu durumda korkunun oluşmasını sağlayan unsurlara güvenli ve kontrollü olarak maruz kalma sağlanır. Böylece hasta,güvende hissederek korkusunu yener. Aynı zamanda gevşeme teknikleri öğrenerek kendini rahatlatacaktır.
  • Bilişsel Davranış Terapisi: Bu terapi yöntemi,maruz kalma terapisi ile birlikte de uygulanabilmektedir. Seanslar halinde gerçekleşen bu terapi ile diş hekimleri ile ilgili negatif duyguların, ortaya çıkarılması böylece bu duyguların değiştirilmesini hedeflemektedir.