Çene Kisti Nedir?

Çene Kisti veya diğer adıyla çene tümörleri, çene kemiği üzerinde veya dudak çevresindeki yumuşak dokular üzerinde gelişebilen lezyonlara, yani şişkinlik veya bezelere denir. Farklı sıklık ve büyüklükte olabilen bu şişkinlikler genellikle iyi huyludur, yani kanserli değillerdir. Ancak agresif şekilde büyümelerine sıklıkla rastlanır. Bu durum da çoğunlukla çene Kistinin etrafındaki kemik, doku ve dişlerin zarar görmesine yol açar.

Çene Kistinin tedavisinde benimsenecek yöntem lezyonların şekline, yayılma hızına ve hastada yol açtığı belirtilere göre değişiklik gösterebilir. Ağız, çene veya yüz bölgesine uygulanacak cerrahi müdahale ile çene Kisti alınabilir. Görece daha basit vakalar ise ilaçlar yardımıyla tedavi edilebilir. Bazen de duruma göre hem ilaç tedavisi hem de cerrahi operasyon hastaya uygulanır.

Tedavi edilmediği durumlarda çene Kistileri büyür, çene kemiğini sarar ve etrafındaki dişleri yerinden edebilir. İleri seviye vakalarda diş kaybına çene kemiğinin kalıcı zarar görmesi de eklenir.

Çene Kisti Belirtileri

Çoğu zaman belirti göstermediği için teşhis etmesi pek de kolay olmayan çene Kistilerine genelde başka bir tedavi için diş tedavisi alırken çekilen rutin röntgen kontrolleri esnasında rastlanır. Ancak bazen şişkinlik, çene kemiğinde ağrı, uyuşma hissi ve dişte sebebi açıklanamayan hassasiyet ve diş sallanması gibi belirtilerle kendini belli edebilir.

Ek olarak ağızda ülser, akıntı, diş eti üzerindeki anormal renkli bölgelerin ortaya çıkması da çene Kistine işaret edebilir.

İyi huylu tümör ve Kistiler etrafını sardığı çene kemiği ve dokuya zarar verebilir. Bu yüzden teşhis konulduktan sonra hızlıca tedavi aşamasına geçilmesi gerekir. Çene tümörünün iyi huylu mu kötü huylu mu olduğu ise biyopsi sonrası ortaya çıkar.

Çene Kisti Nasıl Teşhis Edilir?

İlginçtir ki çene Kistileri bazı hastalarda seneler boyunca hiçbir rahatsızlığa yol açmadan varlığını sürdürebilir. Fakat bir kez enfekte olmaları durumunda çok acı verici olduğunu söyleyebiliriz. Büyümeye devam eden, yakınındaki dişlere zarar veren ve en nihayetinde çene kemiğinin kırılmasına dahi yol açabilen çene tümörü vakaları önlem alınmadığında hayat kalitesini ciddi manada olumsuz etkileyebilir.

Röntgen çekimiyle teşhis edilebilen Çene Kistinin fiziksel belirtileri şu şekildedir:

• Çene kemiği bölgesinde ağrı, hassasiyet ve şişkinlik
  • Çenenin belli bir bölgesinde süregelen diş enfeksiyonları

Dentalive olarak alanında uzman diş hekimi kadromuzla çene Kisti tedavisi alanında da başarılı sonuçlara imza atıyoruz. Siz de hasta danışma hattımızla iletişime geçerek randevu oluşturabilir, çene Kisti operasyonunun ardından gündelik yaşamınıza kaldığınız yerden devam edebilirsiniz.

Çene Kisti Tedavisi

Peki, çene Kisti nasıl tedavi edilir? Bu sorunun cevabı tümörün çeşidi ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterir. Her ne kadar çoğunlukla iyi huylu olsalar da çene tümörleri çoğunlukla cerrahi müdahale ile alınırlar. Bazı ileri seviye vakalarda çene kemiği restorasyonu yapılması da gerekebilir.

Kötü huylu ve yayılmacı tümörlerin tedavisi ise Kistin bulunduğu bölgeye göre belirlenir. Ameliyat, kemoterapi veya bazen de bu ikisinin birleşiminden oluşan bir tedavi yöntemi uygulanır. Dentalive bünyesindeki uzman diş hekimleri size en uygun tedavinin belirlenmesinde memnuniyetle yardımcı olacaktır.

Çene Kisti Ameliyatı

Ameliyat esnasında cerrah tümörü veya Kisti bölgeden alırken etkilenen diş, doku veya çene kemiğine de müdahale etmek zorunda kalabilir. Alınan doku örneği biyopsi yapılması için laboratuvara gönderilir. Patolojistlerin yaptığı incelemenin sonucuna göre izlenecek prosedür belirlenir ve ameliyata devam edilir.

Ameliyat sonrasında hastanın durumuna göre aşağıdaki tedaviler de uygulanabilir:

• Çene kemiklerinin rekonstrüksiyonu
  • Belli tipteki çene tümörleri için etkili olan ilaç terapisinin izlenmesi

Eğer hastanın dişi alınmak zorunda kalınmışsa beslenme, konuşma ve yutkunmada yaşanması muhtemel zorlukları önlemek ve hayat kalitesini artırmak için implant tedavisi izlenir.

Çene Kisti Çeşitleri

Kisti veya diğer adıyla tümör, aşırı büyüyen dokulara verilen tıbbi isimdir. Çene üzerinde çıkabilen Kistilerin içinde yarı katı maddeler bulunabileceği gibi, Kistin içi tamamen sıvıyla da dolu olabilir.

Yaygın görülen çene Kistileri ise aşağıdaki gibidir:

• Ameloblastoma: Nadir görülen ve genellikle iyi huylu olan bu tümör, diş üzerindeki koruyucu tabaka olan diş minelerinde ortaya çıkar. Sıklıkla çene kemiğinin azı dişlerinin bulunduğu noktasında palazlanan bu çene Kisti türü çene kemiğine doğru hızlıca büyüyebilir. Tedavi uygulandıktan sonra tekrar nüksetme ihtimali olan bu çene Kisti türü en kalıcı olarak cerrahi müdahale ile tedavi edilebilir.
  • Santral Giant Cell Granüloma: Yüzde şekil bozukluğuna yol açabilen bu çene Kisti türü genellikle hastada ağrıya yol açmaz ve iyi huyludur. Çıkış pozisyonu çoğu zaman alt çenenin ön tarafında olan bu çene Kisti tedavi edilmediği takdirde hızla büyüyebilir ve çene kemiğine hasar verebilir. Cerrahi işlem sonrasında bile tekrar ortaya çıkma ihtimali yüksektir. Nadiren de olsa çene tümörünün kendi kendine ortadan kaybolma durumuna rastlanır. Ancak çoğu zaman cerrahi müdahale önerilir.
  • Dentigeröz Kisti: Çene kemiğini etkileyen Kistilerin en yaygın görülen türüdür. 20’lik diş gibi henüz diş etinin içinde bulunan, dışarıya çıkmamış dişleri saran doku etrafında ortaya çıkar. Tedavi edilmediği müddetçe diğer dişlere de sıçrama ihtimali söz konusudur.
  • Odontojenik Kerato Kisti: Tıp dilinde keratoKistik odontojenik tümör olarak da bilinen bu Kisti türü oldukça agresiftir. Öyle ki çene kemiğine müdahale edilerek temizlense bile tekrar ortaya çıkabilir. Her ne kadar yavaş bir büyüme hızına sahip olsa da, tedavinin geciktirilmesi durumunda çene kemiği ve dişlere zarar verebilir.
  • Alt çene kemiğindeki üçüncü azı dişlerine yakın bölgelerde nükseden bu Kisti türü kalıtsal bir hastalık olan nevoid bazal hücreli karsinom sendromuna (Literatürde Gorlin-Gotz sendromu olarak da geçer) sahip kişilerde sıklıkla görülür.
  • Odontojenik Miksoma: Oldukça nadir görülen ve çok yavaş büyüyen iyi huylu bu çene Kisti türü genelde alt çene bölgesinde etkili olur. Buna rağmen oldukça büyük boyutlara çıkabilen tümör, çenenin tamamına yayılabilir ve etkilediği dişi çeneden bile ayırabilir. Odontojenik miksomanın bir diğer özelliği ise cerrahi müdahalenin ardından tekrarlayabilmesidir. Ancak agresif formdaki bu çene tümörünü tedavi etmenin en başarılı yolu yine cerrahi operasyondur.
  • Odontoma: En yaygın görülen çene Kisti iyi huylu olan ve genellikle hiçbir belirti göstermediği için “sinsi” diyebileceğimiz Odontoma’dır. Her ne kadar belirti göstermese de diş gelişimini olumsuz etkileyebilen bu tümör, çene ile diş arasındaki doku üzerinde ortaya çıkar. Aileden gelen bazı genetik hastalıkların bir parçası olarak da Odontoma tipi tümörler hastalarda nüksedebilir.

Çene Kisti Oluşum Nedenleri

Dişlerin üzerinde konumlandığı çene kemiğinde ortaya çıkabilen çene Kisti veya çene tümörleri ikiye ayrılır: Odontojenik ve nonodontojenik. İsminden de anlaşılabileceği üzere odontojenik tümörler diş oluşumu ile alakalıdır. Nonodontojenik tümörler ise çoğu zaman kemik veya yumuşak doku hücreleri çıkışlıdır.

Çene Kistinin oluşum nedenine dair tıp dünyasının ortak fikir birliğine vardığı bir cevap ne yazık ki yok. Ancak bazı tipteki tümörlerin gen değişikliği (mutasyon) ve kalıtımsal sendromlarla alakalı olduğu biliniyor.

Mesela Gorlin-Goltz sendromu olarak da bilinen nevoid bazal hücreli̇ karsi̇nom sendromundan mustarip hastaların tümörleri baskılayan bir genden mahrum olması, çene Kistilerinin daha kolay ortaya çıkabilmesine yol açar. Sendromu tetikleyen genetik mutasyon ile aileden geçer. Çene üzerinde ortaya çıkan odontojenik keratoKistilerin yanı sıra bazal hücreli deri kanseri de hastalarda görülür.

Çıkış sebebi henüz bilinmediği için uzmanlar çene Kisti oluşumunu önlemek için tavsiyelerde bulunamıyorlar. Fakat teşhis konulduktan sonra hızlıca tedavi almak mutlaka önem taşıyor. Bu noktada eğer siz de çene Kistinden şüpheleniyorsanız 70 kişilik kadrosuyla ağız ve diş sağlığı hizmeti veren Dentaliva’yla iletişime geçebilirsiniz.

Randevu almanıza müteakip uzman diş hekimi kadromuz gerekli tedavi için yol haritasını sizlerle paylaşacak ve sağlıklı bir şekilde tekrar gülümseyebilmeniz için gerekli müdahaleleri yapacaktır.