Apikal Rezeksiyon Nedir?

Apikal rezeksiyon, risk altında olan dişleri kurtararak oluşması yüksek ihtimal olan komplikasyonların önüne geçmesini sağlayan küçük bir kök kanalı cerrahi işlemidir. Ağız ve diş sağlığı söz konusu olduğunda, yetersiz diş bakımı ve kötü beslenme gibi etkenler, dişlerde oluşan hasarların uzun süre boyunca tedavi edilmemesine bağlı olarak ağız içerisinde bakterilerin artmasına neden olur. Dişin kök ucuna kadar ulaşabilen bu bakteriler iltihaplanmaya neden olarak diş kayıplarına varan hiç istenmeyen sonuçlar doğurabilir. Diş kökünde meydana gelen enfeksiyonlara hemen müdahale edilmediğinde, hasta için pek çok sorunla karşı karşıya kalmak kaçınılmazdır. Diş iltihaplandığı zaman ve diş kökünde çürüğün ilerlemesi gibi durumlarda kanal tedavisinin hiç vakit kaybetmeden yapılması şarttır.

Bazı normal olmayan durumlarda dişe uygulanan kanal tedavisinin bile işe yaramadığı görülür. Dişi kurtarmak için yapılan başarısız bir kanal tedavisinden sonra, kök kanalı ameliyatına gerek duyulur. Bu işlemin ismi ise apikal rezeksiyon olarak bilinir. Bu işlem uygulandığında işin kök ucunda ve çevresinde oluşan iltihaplı doku tamamen çıkarılır. Bu sayede oluşan enfeksiyon diş kökünden uzaklaştırılarak bir nevi kurtarma işlemi gerçekleştirilmiş olur.

Apikal rezeksiyon işlemi, diş kökünde ortaya çıkan enfeksiyonların tamamen yok edilmesini sağlayan cerrahi bir operasyondur. Dişte oluşan enfeksiyonların kanal tedavisi ya da farklı alternatif tedavilere yok edilemediği durumlarda bu işlemin uygulanması daha doğrudur. İşlem yapılan bölgede oluşan iltihabı iyileştirmek ve sonrasında da dişi korumak amacıyla enfeksiyon yaşanan bölgenin çevresinde bulunan iltihaplı dokunun tamamen uzaklaştırılması şarttır. Apikal rezeksiyon, kök ucu ameliyatı ve apisektomi olarak da bilinen basit bir işlemdir.

Hangi Durumlarda Apikal Rezeksiyon Uygulanır?

Apikal rezeksiyon işlemi için hastaya en az bir kere olmak kaydıyla kanal tedavisi uygulanmış ve bu tedavi başarısız şekilde sonuçlanmış olması şarttır. Ancak bazı durumlarda da bu yönteme başvurulabilir. Bu durumlar ise şu şekilde sıralanabilir:

• Sorunlu olan bir diş kökünün ağızda bulunan diğer diş köklerini sıkıştırması halinde,
  • Kişinin anatomik olarak çene yapısının kanal tedavisi için uygun olmaması durumunda,
  • Direkt olarak diş köküne zarar veren yaralanmalarda,
  • Hastada kronik ve sistemik hastalıkların olması durumunda,

Ancak Diş kökünün normalden daha küçük olması ve kişinin anatomik çene yapısının apikal rezeksiyon için uygun olmaması durumunda bu işlemin uygulanması doğru değildir.

Eğer hastanın anatomik diş yapısı bu işlem için uygunsa, apikal rezeksiyon işlemi büyük azı dişlerde dâhil olmak kaydıyla her dişe rahatlıkla uygulanabilir. Bu konuda en önemli nokta dişin bulunduğu bölgeye röntgen yardımıyla detaylı bir inceleme yapmaktır. Röntgen sonrası yapılan değerlendirmelere göre uzman diş hekimi tarafından eğer risk görülüyorsa diş çekimi de önerilebilir.

Apikal Rezeksiyon Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Apikal rezeksiyon lokal anestezi altında yapılan küçük cerrahi bir operasyondur. Öncesinde hastadan detaylı bir diş röntgeni istenerek enfeksiyonlu olan kök kanalının durumu incelenmelidir. Enfeksiyonun ne kadar yayıldığı tespit edilir ve sonrasında ameliyatla iltihaplanmanın derecesi de göz önünde bulundurularak kök ucunda ve çevresinde oluşan enfekte doku çıkarılır.  Sonrasında çok kapsamlı bir şekilde diş dezenfeksiyonu yapıldıktan sonra diş kapatılır. Bu işlem son derece ağrısızdır ve lokal anestezi altında yapıldığında işlem sırasında hastanın herhangi bir ağrı hissetmesi söz konusu değildir. Operasyondan sonra bölgede biraz şişlik ve ağrı bazen de morarma görülebilir. Ameliyattan sonra ağrı kullanılan ağrı kesicilerin acı ve ağrıyı en aza indirmesi hedeflenir.

Ameliyattan önce üzerinde işlem yapılması hedeflenen diş detaylı şekilde incelenir ve uygun görüldüğü takdirde hastanın işlem öncesi iltihap yok etme özelliği bulunan gargara kullanımı ya da enfeksiyonu yok etmesi için antibiyotik kullanması talep edilebilir. Ayrıca operasyondan önce diş hekimi tarafından hasta geçmişi incelenir ve değerlendirilir. Eğer yüksek tansiyon gibi hastalıklar söz konusu ise işlemden önce diş hekimini bilgilendirmek çok önemlidir.

Apikal rezeksiyon işleminin başında henüz hiçbir işlem yapılmadan önce, enfeksiyondan etkilenen dişin etrafını uyuşturmak amacıyla hastaya lokal anestezi uygulanır. Sonrasında uzman diş hekimi, dişte etkilenen bölgeye daha rahat ulaşabilmek için diş eti dokusunu kaldırır. Kök çevresinde iltihaplanmış olan kısım ve kökün çok küçük bir bölümü çıkarılır. Kök ucu o bölgeden çıkarıldıktan sonra dişin iç kısmında yer alan kök kanalı temizlenir ve sonraki aşamada oluşması muhtemel olan enfeksiyonların önüne geçmek için bölge küçük bir dolgu yardımıyla kapatılır. Bu operasyon genellikle 30-90 dakika arasında sona ermiş olur. Dişin bulunduğu bölge, kök yapısının özellikleri ameliyatın tamamlanması için gerekli, olan süreyi doğrudan etkileyebilir.

Apikal Rezeksiyon İşleminden Sonra Nelere Dikkat Edilmelidir?

Hasta gerekli işlemleri ve operasyonu geçirdikten sonra, diş hekimi tarafından dikkat edilmesi gereken noktalar belirtilerek hasta doğru bir şekilde yönlendirilir. Apikal rezeksiyon işlemi sonrası dikkat edilmesi gerekenler şu şekilde sıralanabilir:

• Ameliyattan sonraki süreçte yaklaşık 10 ve 12 saat boyunca o bölgeye buz uygulayarak bir süre boyunca devamlı olarak istirahat etmek gerekir.
  • İşlem yapılan bölgede şişlik ve morarma görülmesi son derece normaldir. Ertesi gün oluşan şişlik daha da büyüyebilir. Bu durum diş kökü tedavisi sonrası görülen normal bir reaksiyon olarak kabul edilir.
  • İyileşme sürecinin hızlanması için diş hekimin önerdiği süre zarfı içerisinde diş fırçalamak, sert gıdalar tüketmek ya da sigara içmekten kaçınılmalıdır.
  • Ameliyat sonra bir süre o bölgedeki uyuşukluk devam edebilir. Bu diş kökündeki sinirlerin zarar gördüğü anlamına gelmediğinden panik yapmaya gerek yoktur.
  • İş sonrası diş kökünü incelemek için dudağı yukarı kaldırmaya çalışmak doğru değildir. Normalden farklı hareketler yapmaktan kaçınmak gerekir. Herhangi bir ters hareket dokuya atılan dikişlerin gevşemesine neden olabilir.
  • Oluşması muhtemel olan ağrıyı yok etmek için ağrı kesicilerin reçetesiz olarak satılan alternatif seçenekleri değerlendirilebilir.
  • İşlemden 2 ve 7 gün sonrasında dikişler alınabilir. Tam bir iyileşme ise genel olarak işlemden 14 gün sonra mümkün olabilir.

Ağız ve Diş Tedavi Yöntemleri Dentaliva Farkıyla

Ağız ve diş sağlığı söz konusu olduğunda, tercih edilen diş kliniğinin nitelikli bir hizmet anlayışına sahip olması çok önemlidir. Kaliteyi ön planda tutmayan diş kliniklerinde yapılan işlemler beklentilerinizi karşılamadığı gibi istenmeyen sorunlarla karşı karşıya kalmasına neden olabilir. Bu anlamda Dentaliva, ağız ve diş sağlığı için gerekli her türlü tedavi yöntemini uzman diş hekimleri tarafından gerçekleştiren, son derece profesyonel bir diş kliniği olarak karşınıza çıkar.

Uzun yıllara dayanan çalışma tecrübesi ve alanında uzman personelleriyle Dentaliva hastalar için güven, rahatlık ve huzur ortamında bir tedavi süreci yönetmeyi çalışma prensibi haline getirmiştir. Herkes rahat gülsün ve diş bakımını nitelikli bir şekilde yaptırabilsin diye her geçen gün gelişmeye ve büyümeye devam eden Dentaliva rakiplerinden hep bir adım önde olmayı başarmıştır. Rahat bir şekilde gülümsemenin ve sağlıklı dişlere sahip olmanın avantajını Dentaliva farkıyla yaşamak ve ağız ve diş sağlığınız için çok güzel bir adım atmak için web sitemizde yer alan iletişim numarasını kullanarak hemen bize ulaşabilirsiniz. Dentaliva, herkes rahatça gülebilsin diye çalışmaya ve büyümeye devam ediyor.