Ağız Kokusu (Halitozis) Nedir, Nedenleri ve Nasıl Tedavi edilir?

Ağız kokusu, tıbbi terimi ile halitozis, insanların kendisi ya da çevresi tarafından farkedilen ağızdan çıkan kötü kokudur. Özellikle nefes alma ve konuşma esnasında kişiler tarafından farkedilen bir durumdur.

Ağız kokusu, kişiler için utanç verici hatta bazen de kaygı bozukluğuna sebep olabilecek derecede bir rahatsızlıktır. Ağız kokusu sebeplerinin %47 ila 90’ı ağız içinden kaynaklanırken geri kalan kısmı ağız içinden kaynaklanmayan sistemik hastalıklara bağlıdır.

Ağızda koku olmasının sebebi genel orak ağız hijyenini tam olarak sağlayamamaktır. Günlük olarak diş fırçalama, diş ipi kullanma gibi rutin olması gereken temizlik uygulamasını yapmadığımız takdirde bakteriler ağzımızı istila eder. Bunun sonucunda yoğun ağız kokusu ve diğer ağız sağlığı sorunları oluşur.

Ağız Kokusu Nedenleri

Ağız kokusu nedenleri birçok kişi tarafından merak edilen bir konudur. Genel olarak doğru diş hijyenini sağlamamak ağız kokusunun nedenlerinin en büyüğüdür.

Ağız kokusu yediğiniz yiyecek türlerine ve diğer sağlıksız yaşam biçimine bağlı olarak kötüye gidebilir. Günde en az iki defa dişlerin fırçalanması, gargara ve diş ipi kullanılması son derece önemlidir. Bu temizlik uygulamalarını yapmadığımız takdirde ağızda gıda parçacıkları kalabilir.

Dişlerin arasında kalan gıda parçacıkları nefesin kötü kokmasına ve diğer sağlık sorunlarına yol açar. Ağız kokusu sebepleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:

Gıdalar: Yemek yedikten sonra dişlerimizi fırçalamadığımız zaman gıda parçaları dişlerin arasında kalır. Dişlerin arasında biriken bu gıda parçaları bakteri oluşmasına neden olarak ağız kokusuna yol açar. Ayrıca sarımsak, soğan gibi yiyeceklerin tüketilmesi sonucunda da ağız kokusu oluşur.

Tütün Ürünleri: Tütün ürünleri kullanımı dişlere büyük zarar vermektedir. Tütün ürünlerini kullanmak ilk başta ağız kokusuna sebep olur. Sigara içmek diş eti hastalıklarına yol açar. Ağız kokusunu gidermek için mutlaka tütün ürünlerini kullanmayı bırakmalıyız.

Ağız Kuruluğu: Tükürük ağızın kuru kalmasını engelleyerek kötü kokulara neden olan partikülleri temizler. Tükürük üretiminin azalması ağız kokusuna yol açan bir durumdur. Özellikle ağzı açık uyuyan insanlarda ağız kuruluğu daha fazladır. Bu nedenle bu insanlarda ağız kokusu da daha yoğun görülür.

İlaçlar: Kullandığımız bazı ilaçlar ağız kuruluğuna sebebiyet vererek ağız kokusu oluşturur. Baz ilaçlar ise bir takım kimyasallar oluşturur. Bu kimyasallar kan dolaşımına katılarak ciğerlere ilerler ve kötü kokulara sebebiyet verir.

Ağızdaki Enfeksiyonlar: Ağızda oluşan yaralar hoş olmayan ağız kokusuna sebebiyet verir. Aynı zamanda diş çürüklerini tedavi etmediğimiz sürece ağızda enfeksiyon oluşmasına bağlı olarak kötü kokular ortaya çıkar.

Diğer Tıbbi Sebepler: Mide ile ilgili problemler ağız kokusuna sebebiyet verir. Bunun dışında diyabet, karaciğer ve böbrek hastalıkları, diş eti hastalıkları, metabolik bozukluklar ve kanserler ağız kokusunda neden olan hastalıklardır. Diş taşları da ağız kokusuna yol açan bir diğer faktörler arasındadır. Mutlaka senede bir kere temizlenmesi gerekir.

Ağız Kokusu Tedavisi

Ağız kokusu bir hastalık değildir ancak birçok hastalığın belirtisidir. Ağız kokusu tedavisi için ilk önce bir diş hekimine başvurmanız gerekmektedir. Dentalive Diş Kliniği’ndeki hekimlerimiz sizlere seve seve yardımcı olacaklardır. Doğru bir tedavi yöntemi ve sağlıklı dişler için Dentalive diş hekimleri sizler için en doğru tercih olacaktır. Diş hekimi tarafından doğru bir tedavi yöntemiyle ağız kokusundan kurtulmanız çok kolay olacaktır. Diş hekiminiz hem ağızınızdan hem de burnunuzdan verilen nefesi koklayarak kokuyu değerlendirebilir. Ağız kokusu eğer diş çürüklerinizden kaynaklanıyorsa hekiminiz sizinle uygun tedavi yöntemlerini tartışacaktır. Dentalive diş hekimlerimiz güler yüzleri ve uzmanlık alanlarıyla sizlere en uygun tedavi yöntemlerini geliştirecek ve sağlığınıza kavuşmanıza yardımcı olacaktır.

Ağız Kokusu Tedavi Yöntemleri

Ağız kokusu oluşumu farklı nedenlere bağlı olarak gerçekleşir. Ağız kokusunun tedavi yöntemleri ise ağız kokusunun sebep olduğu faktörlere bağlı olarak değişmektedir.

Eğer ağız kokusu kötü yönetilen ağız hijyeninden kaynaklanıyorsa evde yapılan diş temizliği bunun giderilmesi için yeterli olacaktır. Ancak ağız kokusu dişlerdeki bakteri birikiminden kaynaklanıyorsa diş hekiminiz bakteri öldüren ağız gargaralarını önerebilir. Bunun yanı sıra her evde yer alan diş macunlarını kullanarak diş hijyeninizi sağlayabilirsiniz.

Diş eti hastalıkları da ağız kokusuna sebep olan faktörlerdendir. Diş eti hastalığı, diş eti çekilmelerine neden olur. Bunun sonucunda oluşan boşluklarda kötü kokuya sebep olan bakteriler ürer. Diş hekiminiz tarafından bu bakteriler temizlenebilir.

Ağız Kokusu Nasıl Giderilir?

Ağız kokusu bir hastalık değildir ancak hem kendimizi hem de çevremizi etkileyen bir durumdur. Bu nedenle ağız kokusunun fark edilmesi sonucunda hemen önlenmesi için gerekli temizleme uygulamalarının yapılması gerekir. Bu temizleme uygulamaları aşağıda sıralanmıştır:

• Yemeklerden sonra diş fırçalamak: Diş fırçalamak ağız kokusunun önlenmesi için en uygun yöntemdir. Sadece evlerimizde değil dışarda da yemeklerden sonra muhakkak dişlerimizi fırçalamamız gerekir. Kullanacağınız diş macunun florür içermesi gerekir.
  • Diş ipi kullanmak: Yemek parçacıklarını gidermek için diş ipi kullanımı muhakkak gerekir.
  • Dili fırçalamak: Dişlerde bulunan bakteriler dil üzerinde de bulunmaktadır. Bu bakterilerin giderilmesi için mutlaka dil temizliğine de özen göstermemiz gerekir.
  • Ağız kuruluğundan muhakkak kaçınmamız gerekir.
  • Takma dişlerimizi ve diş cihazlarımızı temizlememiz gerekir.
  • Düzenli diş muayenesi yaptırmamız gerekir.